Wauw wauw wauw! Ik heb mijn project gevonden! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Xanne Kuppens - WaarBenJij.nu Wauw wauw wauw! Ik heb mijn project gevonden! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Xanne Kuppens - WaarBenJij.nu

Wauw wauw wauw! Ik heb mijn project gevonden!

Door: Xanne Kuppens

Blijf op de hoogte en volg Xanne

28 September 2014 | Kenia, Kisumu

Vrijdag zijn we naar een school geweest "The Morning Star School". Op deze school zitten nu ongeveer 240 kindjes. Echt van minimensjes tot een jaar of 14/15.

Toen we aankwamen kreeg ik al kippenvel want we werden ontvangen met een super leuk welkomslied. Ze waren zo blij om ons te zien echt super leuk! Na dat lied kregen we een rondleiding door alle lokaaltjes, dat is echt zo bizar om te zien. Wij mutsen als onze stoel piept of niet lekker zit. Nou daar zitten ze hutje op mutje op minibankjes met mini tafeltjes, hebben ze gaten in de vloer, is de muur van golfplaten en zijn alle lesmaterialen van zakken en karton gemaakt.

Tijdens die rondleiding vertelde de directrice dat ze bezig waren met het maken van een nieuw klaslokaal. Volgend jaar moeten de oudste kinderen naar een nieuwe klas maar er is geen geld om een nieuw klaslokaal te laten bouwen. Ze hadden alleen een paar golfplaten om een muur mee te maken. Ik vroeg me toen al af "Wat zou dat kosten dan? Misschien wel een leuk project om te doen".

Toen we alles gezien hadden mochten we alle vier ons eigen boompje planten. Deze kreeg dan ook onze naam. Super leuk! Ik heb gewoon een Xanne boompje in Kenia staan... Hahaha.

Daarna kregen we per klas een kleine voorstelling te zien. Echt het was zoooo leuk echt weer een kippenvel momentje! Allemaal liedjes en stukjes toneel. Volgens mij hadden ze er flink op zitten oefenen want het zag er echt top uit! Zo schattig hoe de kleintjes liedjes zongen en de grote een toneelstukje deden! (Ik heb het gefilmd hoor, neem het gewoon mee naar Nederland).

De woensdagavond voordat we er heen gingen hadden we besloten om spullen voor die school mee te nemen. Tessa en ik waren naar de winkel geweest en hadden 250 schriften, 10 ballen, 10 springtouwen en 250 lolly's meegenomen. Toen we die na die voorstelling hadden uitgedeeld waren ze helemaal blij, de lolly's waren binnen 3 seconde op en de ballen en springtouwen werden nog net niet uit onze handen getrokken zo blij waren ze! Haha.

Ondertussen had ik al aan Helma gevraagd of dat zij wist wat nou een klaslokaal zou kosten. Toen ik het bedrag hoorde twijfelde ik geen moment en dacht dit is mijn project! Het bouwen van een lokaal zou betekenen dat al die kindjes gewoon plek hebben om les te krijgen. Dat zou echt super tof zijn! Gewoon even een klaslokaal bouwen in Kenia haha doe ik wel ff hoor;). Ik had het gelijk aan de directrice verteld en die stond echt met haar mond vol tanden. Die blik vergeet ik nooit meer. Dat ik - als 19 jarig klein blond ding - ff een klaslokaal laat bouwen. Ze waren er echt heel blij mee. Sommige ouders kunnen het lesgeld van €54,- per jaar niet betalen en ik laat even een klaslokaal bouwen. Bizar!!

Ik wil echt iedereen bedanken die een armbandje van me heeft gekocht of me gewoon gesponsord heeft! Dit is echt een mooi project en ik ben benieuwd hoe het eruit zal komen te zien. Ik denk dat ik dus nog maar een keertje terug moet volgend jaar!

Gister hebben we The Mater Heart Run hardgelopen en dat ging kei lekker! Er was gezegd dat het 10km was maar het was uiteindelijk maar 8,5km. Toch hebben we m goed uitgerend en kwamen we als een van de eerste aan. Het geld van mijn shirt, pet en armband die ik daar gekocht heb gaat naar kinderen met hartafwijkingen. Super mooi doel en het was en super mooie dag.

Vandaag lekker een rustig dagje en die sluiten we af met een etentje aan het Victoriameer met zonsondergang. Heel vervelend!

Ik schrijf snel weer!

Dikke kus vanuit Kisumu

  • 28 September 2014 - 09:44

    Papa, Mama En Milan :

    heel gaaf moppie dat je dit met je geld gaat doen; echt iets om heel erg trots op te zijn!!!


  • 28 September 2014 - 10:06

    Meggy:

    Hi Xanne,
    Zo zie je maar weer. Het is een andere wereld daar. En emotioneel een land van uitersten. Hartverscheurende, voor ons westerlingen niet te bevatten gebeurtenissen, naast heel eenvoudige maar verschrikkelijk mooie momenten met mensen die een bijzondere veerkracht bezitten en genieten van hele kleine dingen. Maar ook van mensen zoals jij, die een lichtpuntje geven in hun leven.
    Je bent vast heel blij (en wij ook) dat je na de vreselijke ervaringen bij je start, de innerlijke kracht gevonden hebt om te blijven. Kanjer dat je bent!
    Dikke knuffel,
    Meggy

  • 28 September 2014 - 12:17

    Jos Gulden:

    Hoi Xanne, super leuk om je verslag te lezen. Is inderdaad wel kicken dat je zo'n grote bijdrage kan leveren voor deze gemeenschap. Had inderdaad de reactie wel willen zien van de directrice toen jij als klein blondje zei "ik betaal dat schoollokaal wel"!! Hahaha.. leuk dat je weer je drive en motivatie hebt terug gevonden. Zet hem op Xanne en geef je Xanneboompje op tijd water he!! Xx

  • 28 September 2014 - 12:30

    Roeli Comanne:

    Hi Xanne, wat fijn dat je een bijdrage kunt leveren aan iets wat je zo aan het hart gaat. En heerlijk dat je kennelijk weer goed in je vel zit. Veel plezier vandaag, ook in Nederland schijnt de zon en we genieten van iedere zonnestraal.

  • 03 Oktober 2014 - 21:00

    Conni Rijk:

    Hoi Xanne,

    Fijn dat je je draai helemaal weer hebt gevonden. Zowel in je stage als je vrije tijd en zeker voor je project. Super wat je met je sponsorgeld gaat doen. Gaaf meid en ik snap dat je volgend jaar terug wil om te kijken hoe t geworden is. Ik hoop dat je er gedurende je tijd nu im Kenia ook nog wat van kunt ervaren.
    Succes de laatste weken daar in Kisumu en daarna je weekje vakantie. En dan op naar Rangala.

    Groetjes, Conni

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Xanne

Actief sinds 26 Juni 2014
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 6379

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 30 November 2014

Stage in Kenia

Landen bezocht: